|
Zpět na výběr čísla Obsah 6/2002
|
Prospívá víno plicím? UB news, 20.5.02 - Výsledky mnoha studií podporují hypotézu, že přiměřené pití (zvl. červeného) vína prospívá stavu kardiovaskulárního systému. Závěry studie, zpracované skupinou Holgera Schunemanna z University of Buffalo, které zazněly na konferenci American Thoracic Society v Atlantě, naznačují, že pití bílého vína naopak podporuje plicní funkce. Schunemann nejprve provedl dotazníkový průzkum mezi 1555 dobrovolníky. Všichni respondenti byli poté testováni na plicní funkce (FEV a FVC). Počítačová analýza, která zahrnula všechny faktory, které by mohly výsledky ovlivnit (kouření, věk, vzdělání, stravovací návyky, index tělesné hmotnosti apod.) potvrdila, že plíce pijáků vína (bílého spíše než červeného) jsou obecně v lepším stavu, než u těch účastníků studie, kteří buď pili jiné druhy alkoholických nápojů (pivo, destiláty) nebo nepili alkohol vůbec. Proč? Podle Schunemanna neovlivňuje stav plic alkohol sám o sobě. Příčinou lepšího stavu plic jsou zřejmě antioxidanty (zvl. flavonoidy a fenoly), jejichž hladiny v krvi jsou u pijáků bílého vína vyšší než u nepijáků. Zajímavým vedlejším výsledkem studie byla charakteristika pijáků jednotlivých druhů alkoholických nápojů. Jací jsou?
bližší info: University of Buffalo News Service |