MEDICÍNA
7-8 / Roč. IX / Strana
23 |
Vitamín Kpři nádorech jater
PSL, 29.5.02 - Zajímavá zpráva přichází
tentokrát z Japonska. Výzkum dr. Jukihira Koike Tokijské univerzity je zamířen
na problematiku nádorů
jater. Ve svých předchozích pracích popsal problematiku invaze portální žíly
(PVI) nádorem, resp. související úlohy des-g-karboxy-protrombinu
(DCP) v tomto procesu. Poslední výsledky Koikeho výzkumu, týkající se
významu podívání vitamínu K pacientům
s hepatocelulárním karcinomem (HCCa), byly předneseny
na 103. Digestive Disease Week (San Francisco, USA).
Studie proběhla
na vzorku 120 pacientů
s HCCa, kteří
byli léčeni
ablací, embolizací nebo oběma
metodami. polovina z nich dostávala vitamín K (forma K
II) v dávce 45 mg/den, druhá polovina byla kontrolní. Pacienti byli v průměru
sledováni 12 měsíců. Každých 5 měsíců byli skenováni CT
a každé 3 měsíce ultrazvukem,
hladiny DCP byly měřeny
každý měsíc.
Jak pokus dopadl?: Po dvou letech přežívalo
59% suplementovaných vitamínem KII, ale jen 29%
kontrol. K PVI došlo po roce u pouhých 2% suplementovaných, ale ve 21% u
kontrol, po dvou letech byl poměr
13% vs. 55%.
Výsledky suplementace pacientů
s hepatocelulárním karcinomem vitamínem K II jsou tedy
velmi nadějné.
Navíc, nemusí být všemu konec. Koike se domnívá, že ještě
účinnější
by mohlo být využití vitamínu K III (dosud není v Japonsku k dispozici),
který působí na elektronový
transportní řetězec v mitochondriích a zpomaluje tak
buněčný růst
a šíření nádoru.
Zdroj: PSL Conference Releases na
http://www.docguide.com |