MEDICÍNA
10 / Roč. IX / Strana
2 |
Vitamíny v prevenci
neuroblastomu
Epidemiology, 27.8.02 - Výsledky
nejrozsáhlejší epidemiologické studie na téma „neuroblastom",
jaká kdy byla v Severní Americe zpracována, svědčí pro to, že zvýšená
konzumace vitamínů matkou v období těhotenství významně ovlivňuje
četnost výskytu neuroblastomu u jejích potomků.
Studie byla zpracována týmem
dr. A.F.OIshana z University of North Carolina s využitím údajů, shromážděných
dvěma spolupracujícími skupinami, Children Oncology Group (USA) a
Pediatrie Oncology Group (Kanada), mezi lety 1992 a 1994. Šlo o vzorek
reprezentující celkem 538 případů výskytu neuroblastomu a 504
kontrol.
Výsledky ukázaly, že incidence
neuroblastomu se u dětí matek, které v těhotenství užívaly
multivitamíny, snížila o 30-40%.
Výzkumná skupina zatím není
schopna specifikovat, jaké konkrétní vitamíny mají takto výrazný
protektivní účinek. To je podle Olshana úkolem pro další kolo především
laboratorních výzkumů.
Autoři upozorňují, že jejich
studie není výjimkou, l další práce naznačují význam suplementace
nastávajících matek vitamíny a minerálními doplňky na snížení
rizika vývojových vad u dětí. Praktičtí lékaři a gynekologové by
proto měli na tento fakt budoucí matky důrazně upozorňovat.
bližší info: Epidemiology
2002;13:575-580
zdroj: Reuters na www.medscape.com
|