|
Zpět na výběr čísla Obsah 10/2002
|
Důležitý vitamin E EurekAlert, 22.8.02 - Je známo, že dostatečný příjem vitamínů je důležitou prevencí ateroskleróze Většina studit se však zaměřuje na rizikové skupiny osob (po infarktu, mrtvici, s anginou pectoris apod.). Italská studie (dr. Arcangelo Ianuzzi a spol.) se naopak zaměřila na osoby zdravé. Konkrétně šlo o zdravé ženy ve středním věku (307 žen v průměrném věku 56 let), zkoumán byl vliv vitamínů A, C a E. Ze studie byly vyloučeny všechny ženy, užívající vitamínové suplementy, byl uvažován vliv pouze „přírodních" vitamínů. Všechny ženy vyplnily dotazník, jímž byly zjištěny dietní návyky účastnic a vyhodnocen průměrný příjem jednotlivých vitamínů, a pomocí ultrazvuku byla rovněž u všech sledována přítomnost aterosklerotických plaků v karotidách (zejména v oblasti bifurkace, kde se plaky tvoří nejčastěji). Výsledek? U 66% účastnic byly zjištěny plaky, u 34% ne. Porovnání údajů ukázalo, že u žen s nejnižším příjmem a nejnižšími hladinami vitamínu E v plasmě byl výskyt plaků výrazně vyšší (až 2x). Příjem a hladiny vitamínů A a C v plasmě s výskytem plaků v karotidách nesouvisely. Dodejme, že zdrojem vitamínu E byly u Italek převážně luštěniny, zelenina a olivový olej. Upozornění: autoři studie upozorňují, že zvýšený příjem vitamínu E má protektivní význam; pouze u těch žen, které mají nízké hladiny vitamínu E v plasmě. U žen s hladinou v normě nemá suplementace žádný význam. Je tedy vhodné před jejím případným zahájením konzultovat lékaře a nechat si skutečnou hladinu vitamínu E zjistit. bližší info: Am.J.CIin.Nutr.
2002;76:582-587 |