Zpět na výběr čísla
Zpět na Home page


Obsah 12/2002

l_med.gif (3046 bytes)

MEDICÍNA 12 / Roč. IX / Strana 15

Vino proti AD?

AAN, 12.11.02 - Že je přiměřená konzumace vína prospěšnou prevencí kardiovaskulárních chorob je známo. Další příznivou zprávou pro konzumenty tohoto moku jsou výsledky studie, provedené dr. Thomasem Truelsenem z Kommunehospitalet v Kodani. Podle nich mají totiž osoby, které pijí červené víno v přiměřené dávce, až 2x menší riziko onemocnět Alzheimerovou demencí (AD).

Truelsen sleduje v rámci The Copenhagen City Heart Study rozsáhlý vzorek 1 709 osob již od roku 1970. Zaměřuje se na porovnání vlivu pití piva, vína a tvrdého alkoholu na zdraví. Zjistil, že ve vzorku došlo ve sledovaném období celkem k83 případům AD. Porovnáním s údaji o pití alkoholu u pacientů sdemencí a kontrol zjistil, že:

  1. Celkový příjem alkoholu riziko AD neovlivňuje.
  2. Účastníci, kteří pili červené víno 1x týdně či měsíčně, měli riziko onemocnět AD zhruba 2x nižší.
  3. Častější pití vína (denně) již riziko dále nesnižuje.
  4. Přiměřené pití piva a tvrdého alkoholu nemá na riziko AD vliv; ale u těch „slušných“, kteří jdou na pivo jen 1 x měsíčně, je paradoxně riziko onemocnět AD signifikantně vyšší.
  5. Účinek alkoholu na míru rizika vývoje AD je shodný u mužů i u žen.

Truelsen se domnívá, že rozhodujícím protektivním faktorem jsou podobně jako v případě kardiovaskulárních chorob flavonoidy (látky s antioxidačním účinkem), obsažené ve víně.

S výsledky studie však do jisté míry polemizuje dr. Brust z New Yorku, který připomíná, že studie nezohlednila dietní návyky účastníků (konkrétně příjem vit. E, jehož vliv na snížení rizika AD je znám). Navíc výsledky studií ukazují, že pijáci vína mají obecně zdravější životní návyky, dodává dr. Brust.

bližší info: Neurology 2002:59:1313-1319
zdroj: www.neurology.org