|
Zpět na výběr čísla Obsah 12/2002
|
Výzkumné pozoruhodnosti, spíše absurdity - rybí maso a riziko demence Ve Francii provedli sedm let trvající studii, která měla zjistit, jak riziko vzniku demence souvisí se složením stravy, jmenovitě s převažující konzumací polynenasycených mastných kyselin (ryby) resp. nasycených mastných kyselin (maso). V letech 1991-92 výzkumníci navštívili 1674 osob ve věku nad 68 let, bez zjištěné demence, žijících v domácnosti, v 75 farnostech v jihozápadní části Francie. Zjišťovali jejich stravovací zvyklosti, zejména podíl ryb a mořských plodů v jejich jídelníčku. Další návštěvy následovaly po dvou, pěti a sedmi letech. Za nový vznik demence se považoval pokles o nejméně 3 body v MMS (minimental state examination). Během sedmi let bylo zjištěno 170 nových případů demence, která byla u 135 diagnostikována jako Alzheimerova choroba. Porovnání s udaným jídelníčkem ukázalo, že lidé, kteří jedí ryby a/nebo mořské produkty alespoň jednou týdně, mají signifikantně nižší riziko demence (0,69) v příštích sedmi letech. Autoři se domnívají, že polynenasycené mastné kyseliny v rybím mase mají protizánětlivé účinky a přispívají k regeneraci nervů v CNS. Studie ovšem ukázala i jinou souvislost: nižší riziko demence mají lidé s vyšším stupněm vzdělání - dalo by se předpokládat, že celoživotně duševně aktivnější. A celoživotní duševní aktivita je, jak známo, jediným dosud prokázaným účinným prostředkem prevence demence. Autoři studie ale vidí jiné souvislosti: domnívají se, že lidé s vyšším vzděláním již v dětství jedli hodně ryb - a proto také dosáhli vyššího vzdělání. Mimo to jsou vzdělanější lidé vnímavější k osvětě, která doporučuje jíst ryby pro zdraví. Studie zabrala dva roky příprav a sedm let sledování. Na zprávě, která zabírá necelé dvě stránky časopisu, je podepsáno šest výzkumných pracovníků. Zdroj: British Medical Journal 325:932, 26 October 2002 |