|
Zpět na výběr čísla Obsah 12/2002
|
Je snížení obsahu solí v dietě skutečně přínosné? Omezte solení! To slýchají v současnosti
nejen pacienti s hypertenzí, ale i mnozí zdraví lidé. Je to však
skutečně
ta nejlepší rada? V podvědomí mnoha z nás je sůl zakódovaná jako cosi nezdravého, něco, co bychom měli co nejvíce omezovat. Příliš solíš, zemřeš na infarkt, říkají často takzvaní „zastánci zdravého způsobu života“. Bývá však obvyklé, že žádná pravda není absolutní. Je tomu tak i v tomto případě? Nejde nakonec jen o další mýtus? Dr. Hooper zřejmě patří k těm, kteří pochybují. S kolegy studoval výsledky předchozí analýzy, zkoumající dopad diety s vyšším či nižším obsahem soli na organizmus, vypracované v roce 1998. Zjistil však, že jako podklady pro analýzu byly většinou brány nepříliš kvalitní studie - příliš krátce trvající, nedostatečně metodicky zpracované, s malým vzorkem apod. Nejhoršími „vadami na kráse“ však byly následující skutečnosti:
A právě tyto chyby považovali bristolští lékaři za klíčové. Vypracovali tedy analýzu novou. Vyhledali všechny studie na toto téma, zahrnuté v databázích MEDLINE, Cochrane Library, Embase, CAB abstracts, CVRCT registry a dalších. Mnoho studií bylo vyloučeno pro špatné zpracování. Po uplatnění kritérií, přijatých autory (studie musí být randomizované, musely mít kontrolní skupinu, soustředily se pouze na sledování změn po dietě (intervence nebyly multifaktoriální), nebyly prováděny na dětech, trvaly nejméně 26 týdnů apod.), jich nakonec k vyhodnocení zůstalo 11: tři byly provedeny na vzorcích normotenzních osob (celkem 2326 osob, zdraví, prům. věk 40 let), pět na vzorcích pacientů s neléčenou (387 osob, věk 16-64 let) a tři s léčenou hypertenzí (801 osob, 55-67 let). Celkový hodnocený vzorek tedy čítal 3514 osob. Primárními sledovanými výstupy byla mortalita, výskyt kardiovaskulárních (KV) příhod, hodnoty TK a výdej sodíku močí. Vedlejšími pak celková kvalita života a užívání antihypertenziv u jednotlivých účastníků. Zpracování analýzy bylo skutečně důkladné. Ti z vás, které téma zajímá dopodrobna, naleznou podrobný systém přehledných tabulek v originálním textu (9 stran A4). Takový prostor však nemáme, soustředíme se tedy jen na nejdůležitější výstupy.
Porovnání s výsledky jiných studií navíc přináší několik důležitých otázek. Snížený příjem soli v dietě totiž podle některých výsledků:
Závěry: Autoři na základě podrobné analýzy dostupných údajů konstatují, že u hypertoniků vede snížený obsah soli v dietě k poklesu TK; někteří z nich tak mohou přestat užívat antihypertensiva. V normální populaci však vede byť dlouhodobé snížení obsahu soli v dietě jen k nepatrném poklesu TK, vliv na mortalitu a četnost KV příhod je však nejasný. Je jistě pravdou, že i nepatrné snížení TK u jednotlivce může být z hlediska celé populace přínosem - ale: hodnota TK není jediným rizikovým faktorem KV příhod, navíc existuje možnost, že snížený přívod soli do organizmu může vést naopak k jeho poškozením, které pozitivní efekt na tlak zcela eliminují a naopak mohou riziko KV příhod zvýšit. Aby bylo možno zaujmout definitivní stanovisko o užitku snížení obsahu soli v dietě, bude třeba zajistit další podrobný výzkum. Do té doby je lépe zachovávat při doporučeních ohledně snížení příjmu soli značnou opatrnost. Podle BMJ 2002:325:628-637 na www.bmj.com a PSL na www.docguide.com shp. |