|
Zpět na výběr čísla Obsah 12/2002
|
Pití kávy a vysoký TK Circulation, 18.11.02 - Káva je jedním z nejrozšířenějších stimulantů. Právě pití kávy však podle vžitých názorů zvyšuje riziko poškození kardiovaskulárního systému. Za příčinu tohoto rizika je považován kofein. Je to však skutečně pravda? Studie, zpracovaná dr. Robertem Cortim z Univerzitní nemocnice v Curychu, zasazuje dogmatu vážnou ránu. Corti zkoumal na malém vzorku (15 osob) vliv pití kávy (K), kávy bez kofeinu (KBK) a kofeinu i.v. (KIV) na hodnoty krevního tlaku (TK) a na svalovou sympatonervní aktivitu (MSA). V jeho vzorku byli začleněni pravidelní (6) i nepravidelní (9) pijáci kávy. Studie byla kontrolována placebem. Výsledky byly velmi překvapivé:
Co z výsledků vyplývá? Velmi překvapivým zjištěním je, že za zvýšení TK po pití kávy je odpovědná jiná složka než kofein - mezi účinky standardní kávy a kávy bez kofeinu nebyl žádný rozdíl. Zajímavé je rovněž to, že po konzumaci kávy se TK zvýšil jen u těch, kteří kávu pijí jen výjimečně - u pravidelných pijáků kávy neměla konzumace na hodnoty TK vliv. Přitom obě skupiny měly shodné hladiny kofeinu v plazmě. bližší info: Circulation 2002:106:2935-2940 |