|
Zpět na výběr čísla Obsah 12/2002
|
HST + vitamíny v prevenci KVCH NIH, 20.11.02 - Výsledky studie WAVE, zpracované vědci z Národních ústavů zdraví USA, naznačují, že preventivní léčba zen po menopauze kombinací hormonů a antioxidantů nevede ke zmenšení rizika vzniku kardiovaskulárních chorob (KVCh), ale riziko naopak zvyšuje. WAVE zkoumala na vzorku 423 postmenopauzálních žen 4 způsoby preventivní léčby:
HST: konjugovaný koňský
estrogen 0,625 mg/den (ženy bez dělohy), u žen s dělohou doplněný o
medroxyprogesteron 2,5 mg/den. Stav KV systému byl sledován za pomoci angiografie na počátku studie a na jejím konci, 3 roky poté. V průběhu studie byly pacientky pravidelně vyšetřovány (každých 6 měsíců; TK, Pap test, mamografie aj.). Na konferenci American Heart Association, konané v listopadu t.r. v Chicagu, však musel ředitel organizace dr. Claude Lenfant oznámit, že kombinovaná léčba (sk. 1) byla spojena s nejvyšší úmrtností, zatímco nejméně úmrtí na KVCh bylo zaznamenáno v placebo skupině (sk. 4). U léčených žen došlo navíc k mnohem znatelnějšímu zhoršení stavu KV systému oproti kontrolní skupině. Šéf výzkumného týmu, dr. Waters, proto upozorňuje: všechny ženy po menopauze by měly vedet, že nikoli hormonální substituce a vitamíny, ale snižování tělesné hmotnosti a zvýšená pozornost, věnovaná hladinám LDL cholesterolu a krevnímu tlaku jsou dosud nejúčinnějšími metodami prevence KVCh. bližší info: NIH/National Heart, Lung and Blood Institute |