Do takové školy se chodí rádo

„K čemu jsou ty mosty přes řeku? Aby měl člověk blíže k člověku.“ (Jiří Žáček)

Mezi paneláky ostravského sídliště Hrabůvka se choulí pomalovaná budova místního gymnázia školy, v níž se už čtyři roky vyučuje předmět nazvaný Zdravý životní styl. Je to jediná škola v České republice, a tak jsme byli zvědavi, proč právě tady vznikl tento projekt.

wpeA.jpg (11293 bytes) radkova.jpg (4188 bytes) skola.jpg (16432 bytes)
Pro sebe i návštěvníky žáci
upletli velikonoční pomlázky.
Profesorka Mgr.
Daniela Radková
Zdravý životní styl se vyučuje
ve speciálních třídách s koberci
a polštáři na podlaze

Už vstup do školy mě zaujal. Dlouhé chodby ústavu jsou zaplněny nástěnkami s nejrůznějšími a nutno říci pozoruhodnými nápady. Abyste si udělali představu: na jedné z nich je třeba namalováno veliké srdce a do něj mohou studenti psát vzkazy svým učitelům. Přečetl jsem si třeba vzkaz paní profesorce Mitnerové: „Od l. do 5. třídy jsme nesnášeli hudebku, ale teď je to náš nejoblíbenější předmět díky!“ (Prima A.) Nebo: „Pane profesore Kotku, doufáme, že s námi pojedete na výlet!“ (Sekunda A.) V záhlaví další nástěnky stojí: OKNA DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI a níže pak hesla: Dávejte najevo své city! Orientujte se na klady! Naučte se mít rádi druhé! Nebojte se rozhodování! Najděte si čas pro sebe! Buďte hrdí na svůj vzhled! a podobně.

„Snažíme se o naprosto demokratickou komunikaci mezi studenty a učiteli, neboť i ta je součástí zdravého životního stylu, vysvětluje moje průvodkyně mgr. Daniela Radková. Drobná žena středního věku stála u zrodu celého projektu. Je na ní vidět, že se svému učitelskému poslání věnuje s opravdovým nadšením.

„První krůčky zdravého životního stylu jakožto vyučovacího předmětu jsme zkusili už před deseti léty,“ pokračuje paní profesorka. „Vyučovali jsme rodinnou a sexuální výchovu, ale zdálo se nám to málo, a tak jsme přidali rétoriku, péči o tělo, asertivitu. Jenže to byl stále nepovinný předmět, který přicházel na řadu, jen když byl volný čas. Proto jsme požádali ministerstvo, aby nám dovolilo zařadit do osnov ucelený Zdravý životní styl. Povolení jsme získali, dnes se předmět vyučuje dvě hodiny týdně a studenti jej mají velmi rádi. Výuka probíhá ve speciálně zařízených třídách formou diskusí, her, samostatné tvorby, učí se i mimo školu při exkurzích, na různých výstavách či při průzkumech. Snažíme se probírat otázky, které mladé lidi tíží, o kterých se nikde jinde nemluví, často ani doma ne. Chceme, aby předmět byl jakousi podanou rukou. Žáci tu nejen poslouchají, ale především mohou diskutovat, ptát se, řešit své problémy a my se jim snažíme pomáhat a poradit ve všem, co je pro ně složité a často zdánlivě neřešitelné.“

Ačkoliv jsem školu navštívil v odpoledních hodinách, bylo tu živo a rušno. Celá škola se připravovala na svůj druhý DEN ZDRAVÍ. Pořádal se v poslední březnový den a byl určen jak ostravským studentům, tak i ostravské veřejnosti. Motto: „Velikonoce svátky jara, naděje, radosti a zdraví“ mělo ještě jeden podtext, který mě upoutal: Zdraví není vše, ale bez zdraví je vše ničím!

V celém přízemí školy byly instalovány panely s informacemi o zdravé výživě, o drogách a viru HIV, o škodlivosti kouření, antikoncepci, ale i kosmetice, péči o tělo a nechyběly ochutnávky zdravých pokrmů. Účast přislíbily nejrůznější ostravské firmy. Návštěvníci výstavy se mohli seznámit i s vhodnými relaxačními metodami, jak zvládat únavu, stres, a měli možnost si na vlastní kůži vyzkoušet, jak jsou fyzicky zdatní, jaká je jejich dechová kapacita. Odborníci z krajské hygienické stanice měřili zájemcům krevní tlak, hladinu cholesterolu či cukru. Přístupná byla i knihovna školy, která má k dispozici širokou paletu odborných publikací o zdravém životním stylu. A to vše doprovázel folklórní soubor absolventů školy. Studenti byli pořadateli, asistenty, informátory i průvodci. Bylo to obrovské sousto práce, a tak jsem byl zvědav, jak tuto práci navíc přijali učitelé.

„Přiznám se,“ říká skromně Daniela Radková, „že to zpočátku nebylo snadné, protože vše děláme proto, že nás to baví, vůbec ne za peníze. A tak jsem hledala podobné typy, které by byly ochotny zvládat zvláštní charakter vyučování a kromě toho také jezdit na různá školení. Aprobace pro předmět Zdravý životní styl zatím neexistuje, i když něco podobného se teď začíná přednášet na pražské pedagogické fakultě UK. Ale věřím, že se to změní a že našich zkušeností využijí i na jiných školách. Dnes máme spousty pomůcek, metodických materiálů i návodů, jak s dětmi pracovat. Podařilo se nám pravidelně každoročně pořádat už o prázdninách třídenní seznamovací setkání budoucích žáků, protože chceme, aby se navzájem poznali, poznali i své učitele, a tak ještě před zahájením školního roku padly bariéry strachu a nejistota. S prvním školním dnem pak žáci přicházejí už jako kamarádi, znají své učitele, a musím říci, že se do školy skutečně těší. I rodiče tyto „přípravky“ vítají a jsou si vědomi toho, jak kladně ovlivňují jejich děti. Proto nám pomáhají i oni.“

Když jsem tak procházel školou, napadlo mě, zda bych se chtěl do školy znovu vrátit. Do takovéhle asi ano. Vyzařuje tu radost, chuť do učení, vzájemná ohleduplnost, ale i ochota nejen pomáhat, ale zdokonalovat se, přicházet s nápady. Vedle činorodé práce nechybí zábava, vtip, pohoda i legrace. Takhle by asi měla vypadat škola budoucího století. A tak mě v závěru návštěvy napadla všetečná otázka, zda strůjkyně této školní změny má ještě další nápady, sny či přání.

„Nových nápadů je spousta a snažím se je realizovat, dokud má člověk sílu a zdraví. Přiznám se vám, že mám jeden veliký vzor: dětského psychologa profesora Zdeňka Matějčka. Stejně jako on si přeji, aby děti žily v úplných rodinách, aby měly všechno, co k životu potřebují, aby se jim splnily všechny jejich sny a aby neměly tolik problémů, které v současnosti mají. Vím, je to skoro neuskutečnitelný sen, ale právě proto vlastně učíme tento předmět. Chceme, aby studenti dovedli ocenit hodnoty, které se nedají koupit či zaplatit penězi. Charakter člověka je vedle zdraví asi tou největší devizou.“

Milan Švihálek, Ostrava

reportáž • zdravá rodina 4/99 • s. 10-12