Modrá pyramida – špička stavebního spoření

kb.jpg (3226 bytes) Všeobecná stavební spořitelna Komerční banky, a.s.
Bělehradská 128, 120 21 Praha 2
tel.: (02) 228 24 111, fax: (02) 228 24 258

talafus.jpg (9418 bytes)Stavební spoření je jednou z nejvyhledávanějších forem spoření, ale i nejvýhodnější možností získání úvěru na bydlení. Státem podporované stavební spoření existuje u nás od roku 1993, vstoupilo tedy již do druhého pětiletého cyklu a první klienti stavebních spořitelen uzavírají druhou, možná dokonce i třetí smlouvu. Všeobecná stavební spořitelna Komerční banky oslavila páté výročí zahájení obchodní činnosti loni v prosinci. Do jaké míry se daří naplňovat hlavní poslání stavebního spoření z pohledu této společnosti, na to jsme se zeptali ing. Petra Talafúse, člena představenstva Všeobecné stavební spořitelny Komerční banky, a.s.

Vznik stavebního spoření umožnil u nás zákon o stavebním spoření, jehož právní úprava byla inspirována zkušenostmi v Německu a Rakousku, kde má tato forma více než 70letou tradici. Hlavním cílem stavebního spoření je shromažďovat finanční prostředky na podporu financování bytových potřeb. Pro srovnání uveďme, že v Evropě je financováno jeho prostřednictvím 12% nové bytové výstavby, v Německu, kde má největší tradici, však dosahuje tento podíl až 30%. Jaké jsou z tohoto hlediska dosavadní výsledky u nás? Chtěl bych právě na tomto místě uvést výsledky a zkušenosti naší spořitelny. Všeobecná stavební spořitelna Komerční banky vstoupila na trh jako čtvrtá stavební spořitelna, ale postupně si vydobyla pevné místo na trhu. Zatím u naší spořitelny uzavřelo smlouvu o stavebním spoření 455 700 klientů. Obdobně se vyvíjejí i vklady našich klientů. Zatímco v roce 1993 měli klienti modré pyramidy naspořeno 115 milionů korun, ke konci roku 1998 už to bylo 14,6 miliard korun.

Jaký je rozdíl ve vývoji zájmu o uzavření smlouvy o stavebním spoření a zájmu o úvěry na bydlení?

Po pěti letech činnosti naší spořitelny se dá říct, že zpočátku klienti uzavírali smlouvy o stavebním spoření bez jasnějšího stanovení cíle, kterého chtěli prostřednictvím spoření dosáhnout. Většinou začali spořit, myšlenka na využití výhodného úvěru byla jen ve stadiu matných úvah. Zákon o stavebním spoření také ukládá, že k získání nároku na výhodný úvěr ze stavebního spoření je třeba alespoň 24 měsíců spořit. Tomu také odpovídal zájem o úvěry. Začátkem roku 1996 nabídla naše spořitelna Rychlou půjčku, tedy úvěr, který umožnil klientům překlenout dobu čekání na úvěr ze stavebního spoření a cíle klientů se začaly konkretizovat. Na půjčku se nemuselo zákonem stanovených 24 měsíců čekat a bylo možné realizovat svou představu o bydlení právě prostřednictvím zmíněné Rychlé půjčky. Průměrná výše Rychlé půjčky se pohybovala kolem 200 000 korun. A mám-li hovořit o vývoji zájmu o úvěry na bydlení, roste mnohonásobně. Celkem jsme našim klientům půjčili více než 4,6 miliardy korun. U naší stavební spořitelny tak činí objem poskytnutých úvěrů na bytové potřeby zhruba 30% úspor. Vzhledem k tomu, že teprve prvním klientům končí pětiletý cyklus spoření a zájem o úvěry stále roste, dá se předpokládat, že většina akumulovaných prostředků ze stavebního spoření bude využita na bydlení prostřednictvím úvěrů ze stavebního spoření. Dokazují to také zkušenosti našeho největšího akcionáře, kterým je druhá největší stavební spořitelna v Německu, BHW. V Německu je nejen běžné to, že rodiče stavebně spoří dětem již od kolébky a stavební spoření pak využívají celý život, mají většinou jednu smlouvu ve fázi spoření (se státní podporou) a druhou ve fázi úvěru. Využívají tak plně všech výhod stavebního spoření, jak státní podpory, tak výhodného úvěru na bydlení. Podle mého názoru je jen otázkou času, jak rychle se lidé i u nás naučí podobným způsobem využívat a kombinovat výhody stavebního spoření.

Stavební spoření má řadu předností, jaké výhody má zvlášť spoření s modrou pyramidou?

Stručně bych řekl, že se snažíme, aby tou největší výhodou byla kvalita. Kvalita produktu, kvalita a dostupnost služeb, kvalita našich odborníků. O kvalitě produktu již například hovoří ojedinělý tarif 40:60, což znamená, že k naspořeným 40% cílové částky poskytneme klientovi úvěr. Ale nabízíme i zvýhodněné spoření pro děti a mládež do 26 let JUNIOR Program, zvýhodněnou půjčku k nákupu bytu v rámci našeho Privatizačního Programu, ale i možnost využití výhod stavebního spoření k opravám a údržbě zprivatizovaných domů Renovační Program, i co nejdostupnější služby. V současné době máme již 10 regionálních center, zhruba 60 oblastních zastoupení, ale i síť kvalitních odborníků v pobočkách Komerční banky, jednatelů České pojišťovny a dalších spolupracovníků. Vsadili jsme právě na kvalitu, není to cesta lehká, ale naše zkušenosti a především důvěra našich klientů ukazují, že to je cesta správná.

P.R./49

zdravé bydlení • zdravá rodina 4/99 • s. 21